Archives

<3 cinta <3

Bismillah…

Cinta adalah kekuatan,

Yang mampu mengubah duri jadi mawar,

Mengubah cuka jadi anggur,

Mengubah sedih jadi riang,

Mengubah amarah jadi ramah,

Mengubah musibah jadi muhibbah,

Itulah cinta..

Namun,

Cinta itu kan jadi kekuatan,

Jika disandarkan pada Allah,

Cinta itu kan jadi muhibbah,

Jika disalurkan pada jalan yang benar,

Cinta itu kan jadi riang,

Jika tak bertentang

Buat para muslimah di luar sana,

Usah gusar jika belum berpunya,

Usah risau jika belum dipetik sesiapa,

Usah malu jika tiada lelaki yang bertakhta,

Yakinlah dengan qada\’ qadar Allah,

Bila mana keluarnya kita dari rahim sang ibu,

Tercatat sudah di luh mahfuz,

Siapa jodoh kita,

Bila akhir hayat hidup kita,

Di mana nafas terakhir kita,

Yakinlah,

Allah lah sebaik2 pengatur hidup,

Berdoalah tiap kali lepas solat,

Wa la takilna ila anfusina torfata \’ain..

Ya Allah,

jangan kau biarkan masa depan kami ditentukan oleh diri kami sendiri, Walaupun cuma sekelip mata…

~amiin~

~copypaste dr iluvislam~

Yakinlah jodoh kita itu ada..cuma Allah tidak akan memberi jika kita masih belum bersedia..

Sesungguhnya,apa yang ditetapkan Allah untuk kita itu adalah yang terbaik,insyaAllah =)

…Hindari penyakit lupa…

Bismillah..

Pada post kali ni, saya ingin menyampaikan sedikit ilmu yang saya dapat setelah membaca buku ADAB DAN DOA Penuntut Ilmu yang dikarang oleh Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin Al Maliki. Moga kita mendapat manfaat daripada ilmu ini dan sama-samalah kita berusaha untuk mengamalkannya,insyaAllah =)

Buat semua  para pencari ilmu,saya ingin berkongsi mengenai beberapa perkara yang perlu dihindarkan oleh penuntut ilmu agar tidak lupa akan ilmu yang telah dipelajari :

Kita hendaklah menjauhi daripada:

  • Makan atau memasukkan daun ketumbar ke dalam makanan

daun ketumbar

  • Makan keju
  • Berjalan di jalan-jalan yang terdapat ramai perempuan
  • Berterusan memandang laut dan tempat-tempat runtuhan
  • Memandang air yang tidak mengaalir dan buang air kecil di dalamnya
  • Menghidu bau-bau yang busuk dan memakan makanan yang berbau busuk
  • Berbekam di tengkuk
  • Sering membaca tulisan pada nisan kubur
  • Minum teh merah akan mewarisi kebodohan

teh merah


  • Terlalu banyak makan bawang merah
  • Makan roti basah
  • Makan epal hijau dan segala makanan yang masam seperti yang disebut oleh ibnu syihab rahimahullah

epal hijau

 

  • Banyak murung dan sedih
  • Memandang sesuatu yang disalib
  • Makan makanan yang telah dimakan oleh tikus
  • Yang paling penting ialah jangan makan makanan yang syubhat dan haram.
InsyaALLAH,sama-sama kita bermujahadah agar dapat menghindari perkara-perkara yang disebut diatas bagi menjaga ilmu telah kita pelajari…
اللَهُمَّ زِدْنَا وَ لا تَنْقُصْنَا وَأَكْرِمْنَا وَلاَ تُهِنَّا وَأَعْطِنَا وَلاَ تَحْرِمْنَا، وَآثِرنَا وَلاَ تُؤْثِرْ عَلَيْنَا وَ ارْضِنَا وَارْضَ عَنَّا
Maksudnya : “Ya Allah, tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan, Muliakankah kami, jangan dihina, berilah buat kami, jangan ditahannya, dan pilihlah kami jangan Engkau biarkan, dan redhailah kami dan redhailah pula semua usaha kami”
amiin ya rabbal ‘alamin~
WALLAHUA’LAM…

Wanita Solehah =)

Bismillah…

Assalamualaikum wbt…

Rasanya dah ramai orang yang tahu apa itu wanita solehah.Tapi, tak ramai yang cuba dan berusaha untuk menjadi wanita solehah. Hm,memang bukan suatu perkara yang mudah untuk seseorang itu mencapai martabat wanita solehah. Tetapi yang diambil kira oleh Allah swt adalah usaha kita kearah menjadi seorang wanita yang solehah.insyaALLAH…

Oleh itu,marilah kita sama-sama berusaha kerana siapa yang berusaha,dialah yang akan mendapat hasilnya (man jadda wajada).

Sebenarnya,aku ada terbaca satu artikel di I luv islam.Tak kesah la kalau ada yang dah terbaca atau dah terhafal dah pun..aku tetap nak kongsi sebagai pedoman dan peringatan buat kita semua. Nabi saw pun pernah bersabda “ballighuu ‘annii walau aayah”. Maksudnya: “Sampaikanlah daripada aku (Nabi Muhammad saw) walaupun satu ayat”. Jadi, aku ambil peluang ni untuk menyahut seruan Nabi Muhammad saw yang tercinta dengan berkongsi sikit sangat ilmu yang aku ada ni. Moga-moga apa yang aku nak sampaikan ni dapat dijadikan amalan dan bersama-sama kita kongsikan pahalanya ,insyaALLAH…

Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, “Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah.”

Duhai WANITA:

Jika anda ingin lebih cantik dan menarik ;

# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai “hiasan mata” anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

# Oleskan “lipstik kejujuran” pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

# Gunakanlah “pemerah pipi” anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

# Pakailah “sabun istighfar” yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan “selendang islami” yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki.

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang tawadhu’ dan jari-jari anda dengan cincin ukhuwwah.

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung “kesucian.”

# Bedaklah wajah anda dengan “air wudhu.”

‘WANITA HIASAN DUNIA,SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH’

InsyaALLAH…

~WALLAHUA’LAM~  =)

~Inilah cara aku mencintaimu~

Bismillah..

Aku yakin..setiap orang pasti pernah diuji ALLAH dengan perasaan cinta. Ada orang bahagia dengan cintanya,ada yang menderita kerana cinta. Duhai sahabat,jangan tersalah langkah dalam mendefinisikan cinta kerana kamu akan terjerumus ke lembah kehinaaan. Letakkan cintamu di tempat yang tinggi dengan mencintai Ilahi. InsyaAllah,kau tak kan pernah kecewa…

~*~ Inilah caraku mencintaimu ~*~

dengan tak menghubungimu,

tak juga mengirim pesan untuk menanyakan kabarmu,

dan bahkan sekadar chatting untuk menyapamu,

aku mencintaimu dengan menjauh darimu,

bukan karena aku membencimu,

namun karena aku ingin menjagamu dan menjaga diriku sendiri dari khalwat yang menjebak,

aku mencintaimu dengan menjaga diriku dan dirimu,

menjaga kesucianku dan kesucianmu, menjaga kehormatanku dan kehormatanmu,

menjaga kebeningan hatiku dan hatimu,

ya…… Beginilah caraku mencintaimu,

mencintaimu dalam diamku,

karena diamku adalah bukti cintaku padamu..

dan sekarang,

keadaan menegurku,

sehingga dapat membantu menyedarkanku dari kesalahan yang telah aku perbuat,

meskipun pesonamu terhadapku belum pulih,

belum pulih.. aku tak bisa memungkiri,

bahwa setiap manusia pasti akan merasakan fitrahnya,

termasuk permasalahan ketertarikannya terhadap lawan jenis,

maka jika harus demikian,

untuk apa jika hati ini aku tambatkan kepada siapa yang bukan orangnya nanti,

jika memang hati ini sangat peka terhadap pengaruh diri yang memilikinya ketika hati ini salah dalam pengelolaanya,

oleh kerananya… jika aku harus mencintai lawan jenis adalah fitrahku sebagai manusia,

maka aku akan mencuba untuk mencintai siapa yang akan menikah denganku nanti,

walaupun aku belum pernah bertemu dengannya,

lantaran pasti Allah akan mempertemukanku dengannya,

sehingga usahaku yang sia-sia akan cenderung berkurang di dalam lingkup fitrahku,

Insya Allah….. Kalau saja Allah menjadikan aku menikah dengan seorang lelaki yang ditakdirkan Allah kepadaku,

maka untuk apa aku berharap dan menghabiskan waktuku kepada yang lainnya,

yang belum tentu akan menjadi suami ku kelak,

sedangkan hati ini mudah terdominasi dengan sesuatu hal yang lain,

Dan rasa ketertarikanku cukuplah akan aku tumpahkan kepada suami ku kelak..

Yaa Allah, sucikanlah hatiku hanya untuk siapa yang pantas menempatinya dengan keredhaanMu,

cukup dia sajalah yang aku cintai karena aku tidak menginginkan keburukan ketika aku berbuat salah terhadap hatiku,

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ

(¯`v´¯)♥SALAM UKHUWAH♥(¯`v´¯)


Semoga bermanfaat InsyaAllah…

…WALLAHUA’ALAM…